Saturday, June 4, 2022

شاه و چماقدارانش [نگاهی به یک رویداد تاریخساز در پنجاه و پنج سال قبل]

به تازگی در چارچوب اقدامات تبلیغی جریانات سلطنت طلب برای وارونه جلوه دادن اوضاع جامعه در دوران شاه و به ادعای خودشان «عظمت و شکوه و اعتباری» که در سراسر دنیا برای «ایران و ایرانیان» به ارمغان آورده بود، فیلم ها و عکس هایی از سفر محمد رضا پهلوی و فرح دیبا به آلمان در سال ١٩٦٧ میلادی (١٣٤٦ شمسی) در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. در این تصاویر، شاه و مقامات رسمی آلمان را در سالن های مجلل در حال خوش و بش و دولا و راست شدن در برابر هم می بینیم. سلطنت طلبانی که این مجموعه را بارگذاری کرده اند می خواهند به مردم القاء کنند که: «چی بودیم و چی شدیم؟!» اما این ها از اتفاقاتی که درست همان موقع پشت دیوار کاخ ها و سالن های مجلل آلمان می گذشت، چیزی نمی گویند و تصویری ارائه نمی دهند. پس بیایید تا با هم به آن سوی دیوار، به ٥٥ سال قبل دقیقا در همین روزها، برویم. مطلب زیر بخشی از کتاب «تاریخ جنبش دانشجویی در خارج از کشور» نوشته افشین متین درباره آن رویدادها است:

پيش از آنكه شاه ديدارهايش را در ٢٧ ماه مه از شهر كلن آغاز كند، كنفدراسيون دانشجویان ایرانی در خارج از کشور بيش از صد هزار اوراق تبليغاتی را در سراسر كشور پخش كرده برد و سپس قدم به قدم شاه را در شهرهاى بن، آخن، مونیخ و دوسلدورف همراه با تظاهراتی گسترده تعقیب كرد. چندين تن از فعالين كنفدراسیون به صورت اقدامی بازدارنده توسط پلیس دستگیر و بيش از يكصد نفر نيز نامه هایی دریافت كردند كه به آنان تكليف می كرد تا در شهرهاى محل اقامت خود بمانند و حضور خود را نيز روزانه به پلیس گزارش دهند.

برلین ــ ژوئن ١٩٦٧ ــ تظاهرات انترناسیونالیستی دانشجویی علیه شاه ایران با شعار «نه به شکنجه زندانیان سیاسی»

 

در اول ماه ژوئن ديدار شاه از موزه اى در مونیخ به دليل تظاهرات صدها دانشجوى ايرانى و آلمانى لغو شد و وقتى كه پلیس اقدام به بازداشت تظاهركنندگان كرد حدود ٢٠٠ دانشجو اتومبيل پلیس كه دانشجویان را در بازداشت خود داشت محاصره كردند و دانشجوى بازداشتى را آزاد كردند. در دوم ماه ژوئن، تظاهرات به نقطه اوج خود رسید. در مرحله اول چند هزار دانشجوى ايرانى و آلمانى در طول ديدار شاه از عمارت شهردارى برلين دست به تظاهرات زدند و سپس در عصر همان روز در جلوى ساختمان اپراى برلين جايى كه شاه براى ديدن كنسرتی از آثار موزارت به نام «فلوت سحرآمیز» حضور یافته بود بار دیگر اقدام به تظاهرات کردند. در حالی كه عوامل ساواک و صدها تن از افراد پلیس برلين سعی در پراکنده ساختن تظاهرکنندگان را داشتند، اعضاى يك گروه راستگرا به جمع  دانشجویان يورش بردند و اوضاع از كنترل خارج شد.

حمله چماقداران ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت شاه) به تظاهرکنندگان. این چماقداران را می توان «نسل اول» لباس شخصی های جمهوری اسلامی دانست.

  ٧٨ دانشجو از جمله دو دانشجوى ايرانى بازداشت و ٤٥ تن زخمی شدند و يك دانشجوى آلمانى توسط پلیسی كه لباس شخصی به تن داشت به ضرب گلوله از پاى درآمد. مقتول، جوان ٢۶ ساله اى به نام «بننو اونه زورگ» دانشجوى دانشگاه آزاد شهر برلين بود كه براى اولين بار در يك تظاهرات دانشجویی شركت كرده بود.

سركوب وحشيانه تظاهرات ضدشاه و قتل اونه زورگ باعث خشم دانشجويان آلمانى شد و اين مسئله به صورت يک رسوايى ملى درآمد. بر اساس گزارش حاصل از يك مطالعه دانشگاهى «اين واقعه به تنهايى باعث شد تا ده ها هزار دانشجوى آلمانى راديكاليزه شوند و در حقيقت یک شبه يک جنبش سیاسی توده اى را پديد آورند.» اين وقایع به اخراج رئیس پلیس شهر برلين واستعفاى شهردار شهر و سناتور امور داخلى منجر شد.


لحظه ای بعد از اصابت گلوله به «بننو اونه زورگ» دانشجوی آلمانی در تظاهرات برلین

نشريه شانزدهم آذر ارگان کنفدراسیون دانشجویان ایرانی در آن زمان به درستى يادآور شد كه اين رویداد نقطه عطفى در جنبش دانشجویی آلمان به شمار می رود و با سرعت زیاد به سراسر جمهوری فدرال آلمان گسترش پیدا خواهد کرد.  در نهم ژوئن بیست هزار دانشجو از سراسر آلمان غربى در مراسم تشییع جنازه اونه زورگ در شهر هانوفر حضور يافتند و تشكيل يک اپوزیسیون فرا پارلمانى را اعلام كردند كه هدفش اين بود تا خارج از چارچوب مؤسسات و نهادهاى سیاسی رسمی كشور تحولى بنيادى در جامعه آلمان غربى به وجود آورد.

 

   


 

No comments:

Post a Comment

کردستان و ماشین کشتار: اعترافات اجباری از اعضای کومله

ماشین کشتار جمهوری اسلامی بوی اعدام می‌دهد. اعدام‌ها قریب‌الوقوع اند. تا کنون 20 نفر، ازجمله چند کودک بلوچ، به محاربه محکوم شده اند و قوۀ ق...