Sunday, September 25, 2022

گزارشی از تظاهرات اعتراضی شنبه 24 سپتامبر در پاریس




عصر دیروز شنبه ٢٤ سپتامبر تجمع گسترده ای با شرکت صدها نفر در مرکز پاریس برگزار شد. این تجمع در واکنش به قتل تکان دهنده ژینا (مهسا) امینی و در پشتیبانی از خیزش عظیم و خونین کنونی، توسط جمعی از مبارزان فمینیست، انترناسیونالیست و آنتی کاپیتالیست هماهنگ شده بود. این جمع پیش از این نیز، آکسیونی را دوشنبه گذشته در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس برگزار کرده بودند. ساعاتی قبل از این، شاهد دو تجمع دیگر از سوی نیروهای چپ ایرانی و کورد بودیم که تعدادی از شرکت کنندگان در آن تجمعات نیز به این جمع پیوستند.

از ساعت چهار و نیم، در میدانی که «چشمه اینوسان» نام دارد، تعدادی از زنان و مردان را می دیدی که به سرعت پلاکاردها، شعارها و عکس های ژینا و تعدادی از جان باختگان خیزش جاری را آماده می کنند. کمی بعد پارچه نوشته بسیار بزرگی با شعار «جمهوری اسلامی در خون آبان غرق خواهد شد» به درختان حاشیه میدان نصب شد. رفته رفته مردم خود را به میدان می رساندند. تراکت ها به زبان فرانسوی و انگلیسی در بین عابرانی که از این محله پر رفت و آمد می گذشتند پخش می شد. صف شرکت کنندگان در این تجمع، رنگارنگ بود. از فعالان کورد و افغانستانی گرفته تا مبارزان چپ و فمینیست و سندیکالیست از  ملیت‌های مختلف (ایران و تونس و ترکیه و فرانسه ...) و از نسل های مختلف؛ یک جمع پر شور انترناسیونالیستی.

 


ساعت پنج و نیم، گرد هم آیی به شکل رسمی با شعارهایی چون «ژن، ژیان، ئازادی»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم»، «عدالت، آزادی، پوشش اختیاری»، «نان کار آزادی، پوشش اختیاری»، «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» و شعارهایی به زبان فرانسوی با مضمون «همبستگی انترناسیونالیستی با زنان سراسر دنیا»، «زن، مبارزه،آزادی» و.... آغاز شد. ابتدا از سوی نماینده گروه هماهنگ کننده، متنی کوتاه به زبان فرانسوی ارائه شد. واقعه قتل ژینا امینی در بازداشتگاه و خیزشی که در پی آن از کردستان آغاز شده و به بیش از نود شهر گسترش یافته موضوع این متن بود. پیام این نوشته، فراخواندن مردم دنیا به همبستگی انترناسیونالیستی با خیزش در ایران و خواسته های بر حق توده های تحت ستم و استثمار سرمایه داری و استبداد دینی بود. سخنران، متن را با فریاد شعار ژن ژیان ئازادی، مرگ بر جمهوری اسلامی، کوردستان کوردستان گورستانی فاشیستان، نه روسری نه توسری مرگ بر این دیکتاتوری و.... به پایان برد که با تشویق و همراهی حاضران روبرو شد.

 

بعد از این، مجریان برنامه در فواصل کوتاه با سخنان افشاگرانه و شعارهای مختلف، جمعیت را برمی انگیختند و با شعارهای خود همراه می کردند. پخش سرودهایی به زبان فارسی و کوردی و فرانسوی بخش دیگری از این برنامه بود که جمع با آن هم سرایی می کردند. هم زمان خبرنگاران روزنامه ها و گزارشگران چند شبکه تلویزیونی نیز با تعدادی از دست اندرکاران و شرکت کنندگان در این جمع مصاحبه می کردند و فیلم می گرفتند. در بخش دیگری از برنامه، یکی از رفقای جمع هماهنگ کننده، سخنرانی تهییجی کوتاهی در مورد مفهوم، اهمیت و ویژگی های خیزش کنونی و در مرکز آن مساله زن و ستم جنسیتی ارائه کرد که جمعیت را به شور و هلهله آورد. سپس چند مرد و زن به نشانه همبستگی با مبارزات زنان در ایران علیه حجاب اجباری و بزرگداشت یاد ژینا (مهسا) امینی، موهای خود را تراشیدند. در پایان جمعیت حلقه زد؛ زنان به شکلی نمادین شال های خود را بر زمین افکندند و این نمایش رهایی از شر حجاب اجباری، با ترنم موسیقی زیبا و پر تحرک کوردی و رقص دستجمعی تکمیل شد.

 این آکسیون در کنار دیگر آکسیون هایی که از سوی نیروهای چپ و مترقی و مستقل سازمان یافته بود، بدون شک ما و بسیاری دیگر از مبارزان انقلابی و انترناسیونالیست و آنتی کاپیتالیست از ملیت های مختلف را در ادامه کارزار پشتیبانی از خیزش مردم در ایران، کمک به سرنگونی نظام سود و سلطه و ستم، و خنثی کردن تلاش های اپوزیسیون راست و سلطنت طلب و طرفدار امپریالیسم، مصمم تر ساخته است.

 

No comments:

Post a Comment

کردستان و ماشین کشتار: اعترافات اجباری از اعضای کومله

ماشین کشتار جمهوری اسلامی بوی اعدام می‌دهد. اعدام‌ها قریب‌الوقوع اند. تا کنون 20 نفر، ازجمله چند کودک بلوچ، به محاربه محکوم شده اند و قوۀ ق...